Köpvillkor

Betalningsalternativ på mattkompaniet.se

På mattkompaniet.se kan du välja mellan följande betalningssätt:

  • Bank- och kreditkort
  • Förskottsbetalning

Bank- och kreditkort

För att du ska kunna handla med kreditkort på mattkompaniet.se måste du ange din mantalsskrivna adress (där du är folkbokförd), ditt kortnummer, när kortet går ut, ditt personnummer och ditt för- och efternamn. Av säkerhetsskäl levererar vi endast till mantal skriven adress vid kortbetalning.

Kontroll av kortet kommer att göras av vår samarbetspartner Nets som kontrollerar att kortet är giltigt och att beloppet finns tillgängligt. Nets uppfyller kraven för PCI DSS och 3D-Secure.

Förskottsbetalning

Förskottsbetalning innebär att du betalar före leveransen eller vid uthämtande av mattorna.

Du ska betala det bekräftade beloppet till vårt bankgiro 5736-9522 Som referens anger du artikelnummer, storlek och kostnaden för mattan. Mattan skickas så fort pengarna har kommit in på Internationella Mattkompaniet AB. Fraktkostnad tillkommer alltid.

Säkerhet vid kortbetalning på mattkompaniet.se

Efter att du har godkänt våra köpvillkor och bekräftat din beställning får du ange dina kortuppgifter. Denna del av sidan hanteras av vår samarbetspartner, Nets, som kontrollerar att pengar finns på ditt konto. Banken reserverar köpebeloppet på ditt kort för köp hos oss. När vi skickar mattan drar vi pengarna, inte tidigare. Nets kontrollerar att uppgifterna på din order stämmer överens med uppgifterna på ditt bank- eller kreditkort. Internationella Mattkompaniet AB tar inte del av de uppgifter du fyller i utan erhåller endast en referens från Nets för att kunna genomföra transaktionen. Nets uppfyller kraven för PCI DSS och 3D-Secure och överföring sker med SSL-kryptering.

Att dina uppgifter krypteras innebär att ingen utomstående kan läsa de uppgifter du anger på mattkompaniet.se. Nets är specialiserade på kortbetalningar över internet och följer PCI (Payment Card Industry) certifiering.

Säkerhet med SSL-kryptering

Vi vill att du ska känna dig absolut trygg när du handlar på www.mattkompaniet.se. Därför använder vi en av marknadens bästa säkerhetsprodukter för att skydda dina uppgifter som du anger på sajten. Vi krypterar dina uppgifter, vilket innebär att ingen utomstående kan läsa av de uppgifter du anger på vår sajt.

Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få ta del av den information som vi registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår Kundservice.

Betalningsalternativ i butik.

När du handlar i vår butik kan du betala kontant (SEK), med svenska bank- eller kreditkort. Har du ytterligare frågor, kontakta vår kundtjänst på telefon 08-204138.

Öppettider:

Mån-fre 11-18.
Lör – 11-16.
Sön – 12-16. (Söndagsöppet gäller från 1 oktober till 30 april)

Betalningsvillkor för företag

Vänligen kontakta företagsavdelningen på 08-7231882 för företagsvillkor.

Garanti

Vi på Mattkompaniet vill att du som kund känner dig trygg hos oss. Vi ger dig därför ett års garanti på mattorna i vårt sortiment.

Reklamation

Om du får problem med din matta, vänder du dig enklast till Mattkompaniet och våra säljare tar emot din matta direkt i butiken. Tänk på att alltid ta med kvitto. Enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt från det att du köpt din matta.

Vi kommer att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Om du har handlat på mattkompaniet.se och inte har möjlighet att besöka vår butik så skall mattan skickas till oss. Du tar då kontakt med vår kundtjänst på telefonnummer 08-20 41 38 så tar de dina uppgifter.

Reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt Konsumentköplagen. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt Konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot mattan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare.

Garanti för företag

Vid köp i egenskap av företag gäller villkor enligt Köplagen. För mer information till dig som köpt en matta i egenskap av företag, kontakta Mattkompaniet Företag på telefonnummer 08-7231882.

Leveranstid

Normal leveranstid när du handlar på mattkompaniet.se är 1-5 arbetsdagar. Om mattorna inte skickats inom tre arbetsdagar tar vi kontakt med dig, via telefon eller e-post. Vid eventuell försening har du rätt att häva ditt köp utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt.

När mattorna har skickats, får du en bekräftelse via e-post. Normalt kommer varorna till dig dagen efter det att du har fått din bekräftelse.

Vid mottagande av order är det viktigt att du säkerställer att du har fått rätt matta. Om du olyckligtvis skulle ha fått fel matta, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Vi använder oss av TNT Express för leveranser.

Fraktavgifter

Information om fraktpriset får du när du gör din beställning. Du behöver dock inte handla något för att få reda på fraktpriset. På varje matta anger vi fraktkostnaden. Väljer du att handla mer än en matta kan du alltid se fraktkostnaden i din varukorg.

Fraktsätt

Du kan välja mellan två fraktsätt: postpaket och hempaket med TNT Express.

Posten Hempaket

Leveransen sker med TNT Express till angiven adress. TNT ringer upp dig innan leveransen sker.

Fraktskador

Undersök din matta direkt när du hämtar ut eller tar emot mattan. Fraktskadat gods skall anmälas till oss inom skälig tid efter det att du tagit emot mattan, så du bör kontakta vår kundtjänst så fort du märker att godset är skadat.

30 dagars öppet köp

På mattkompaniet.se gäller öppet köp i 30 dagar från det att vi gjort klart din order. Datum för detta finns på kvittot som medföljer. Väljer du att returnera din matta efter ångerrättsfristen på 14 dagar ansvarar du för tur- och returfrakten. Tänk på att du måste lösa ut mattan innan du kan returnera den.

Från att vi har mottagit din retur får du dina pengar inom 15 dagar. Om du har betalat med kort, sätts pengarna in på ditt konto. Har du betalat med postförskott kan pengarna antingen sättas in på ditt bankkonto eller så kan en utbetalningsavi skickas till dig. Observera dock att ersättning för frakt-, administrations- och returkostnader inte utgår.

För outlösta mattor debiteras 395 kronor.

14 dagars ångerrätt på mattkompaniet.se

Du har alltid 14 dagars ångerrätt på mattkompaniet.se från det att du tagit emot mattan enligt Distansavtalslagen 10 §. Väljer du att returnera din matta inom 14 dagar svarar du för returfrakten.

Krav för retur, åberopade av öppet köp eller ångerrätt

Kvittot ska bifogas med returen. Retur av matta som du har handlat på mattkompaniet.se

  1. För att returnera mattan krävs originalkvitto.
  2. Mattan skickas tillbaka per post eller TNT Express. Du kan också lämna tillbaka mattan i butiken.
  3. Spara inlämningskvittot från Posten. Om mattan inte skulle komma fram till oss måste du ha detta för att kunna reklamera till Posten.

Väljer du att skicka din vara på annat sätt ansvarar du själv för varan tills den mottagits på Mattkompaniet.

Övrigt

Personuppgifterna sparas endast i vårt kundregister. Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa hos oss!